? ??????????????Lightning Bolt? ????? ?? ???Rating: 4.1 (141 Ratings)??21 Grabs Today. 27090 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Sweet Beach? ????? ?? ???Rating: 4.3 (351 Ratings)??20 Grabs Today. 103043 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ??????????? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, November 16, 2009

TUGASAN 3: LAPORAN PEMBENTANGAN KOLOKIUM SENIOR




KOLOKIUM
DIPLOMA PENDIDIKAN LEPAS IJAZAH JANUARI 2009


Tarikh:
26- 27 Oktober 2009

Tempat:

Palm Garden Hotel IOI Resort, Putrajaya


"Holistik dan Ve
rsatil"






LAPORAN I


MENINGKATKAN TINGKAH LAKU POSITIF DI KALANGAN PELAJAR DI DALAM KELAS DENGAN MENGGUNAKAN TEKNIK PENEGUHAN SKINNER
oleh: Fadilah binti Mahabob & Siti Sara binti Abdul Rahman


Pernyataan Masalah
Berdasarkan analisis soal selidik yang dijalankan, didapati pelajar SMK Seremban Jaya kurang melibatkan diri dalam P&P disebabkan kaedah pengajaran yang berbentuk syarahan tanpa menggunakan alat bantu mengajar yang menarik. Bagi menangani masalah ini, penggunaan alat bantu mengajar yang pelbagai telah digunakan semasa kajian ini dengan tujuan meningkatkan penglibatan pelajar secara aktif dalam P&P.

Metodologi
Kajian dijalankan ke atas pelajar Tingkatan 4 di SMK Seremban Jaya, Seremban.
Prosedur Kajian:
• Merancang
• Melaksana
• Refleksi
• Memerhati

Setting Kajian
Prosedur Kajian: Pada awalnya, pelajar diberikan soalan pra ujian. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan diminta membuat lakonan berdasarkan suatu topik dan dipersembahkan pada hari yang ditetapkan. Kumpulan yang berjaya menyampaikan lakonan dengan baik akan mendapat ganjaran. Akhir sekali, guru memberi soalan post ujian kepada pelajar.

Pengumpulan dan Penganalisisan Data
Data dan maklumat keputusan ujian dipindahkan dalam bentuk analisis graf. Melalui graf, dapat dilihat keseluruhan pelajar mempunyai peningkatan pencapaian dalam aspek gred yang diperolehi. Terdapat sedikit peningkatan bilangan pelajar yang memperoleh gred A dan peningkatan ketara dapat dilihat pada jumlah bilangan gred B dan C. Ini menunjukkan perubahan positif di mana hanya sedikit sahaja bilangan pelajar yang mendapat gred D. Ini kerana pelajar yang gagal sebelum ini telah berjaya memperoleh gred C dan D.

Implikasi Kajian
Antara aspek yang ditekankan semasa kajian dijalankan ialah pematuhan arahan guru, kerjasama antara kumpulan dan kreativiti pelajar. Setiap pelajar/ kumpulan menunjukkan peningkatan positif pada ketiga- tiga aspek ini secara berperingkat. Secara kesimpulannya, kaedah peneguhan Skinner mampu untuk meningkatkan tingkah laku positif dikalangan pelajar dan mengurangkan tingkah laku negatif pelajar. Selain itu, ia juga dapat meningkatkan motivasi pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran.

Apa Yang Dapat Saya Pelajari
Melalui kajian, ini saya dapat mempelajari beberapa perkara iaitu peneguhan Skinner yang berbentuk positif boleh diaplikasikan pada pelajar semasa P&P dijalankan. Namun, peneguhan positif ini bukan hanya sesuai dijalankan pada waktu akhir persekolahan, malah boleh dilaksanakan pada bila- bila masa mengikut kreativiti guru tersebut. Peneguhan positif bukan sahaja dengan memberi hadiah, tetapi boleh dimurnikan dengan pelbagai cara dan bentuk.

Sebagai memberi ulasan bagi tajuk kajian ini, saya berpendapat tajuk kajian ini terlalu menjurus kepada objektif kajian. Tajuk kajian tindakan sepatutnya perlu menekankan teknik, kaedah ataupun model yang digunakan dan tidak perlu memberi sebab mengapa ianya dijalankan. Ini lebih spesifik pada ruangan objektif dan matlamat kajian tersebut. Tajuk yang dicadangkan ialah "Aplikasi Peneguhan Skinner Berbentuk Positif di Dalam Bilik Darjah".


LAPORAN II

MENINGKATKAN PENGLIBATAN PELAJAR DALAM PROSES PENGAJARAN & PEMBELAJARAN DENGAN MEMPELBAGAIKAN ALAT BANTU MENGAJAR
oleh:
Nurkhalisah binti Mustapa, Nadiah binti Yusof & Hafizah binti Mohamed


Pernyataan Masalah
Daripada pemerhatian yang dibuat, didapati pelajar tidak menumpukan perhatian semasa proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) berlangsung. Kaedah Peneguhan Skinner di lakukan bagi meningkatkan tingkah laku positif di kalangan pelajar.

Metodologi
Mengenalpasti isu, masalah atau situasi yang hendak dikaji.
Merancang penyelidikan.
Melaksanakan tindakan dengan pelbagai ABM iaiti power point (cd @ dvd), gambarajah yang menarik, permainan dan muzik serta bahan maujud.
Memerhati dan mengumpul data atau maklumat dan menganalisis.
Mereflek dan menilai kesan kajian tindakan.

Temubual
Melalui temubual yang dijalankan terhadap pelajar, di dapati hampir keseluruhan daripada mereka menyatakan kini lebih berminat dan seronok untuk belajar, daya tumpuan telah meningkat serta berani untuk mengemukakan soalan kepada guru.

Keputusan ujian
Analisis terhadap keputusan ujian bulanan yang telah di jalankan oleh pihak sekolah, didapati bahawa terdapat peningkatan dari segi kelulusan pelajar terhadap subjek yang telah diajar dengan menggunakan alat bantu mengajar yang pelbagai.

Pengumpulan dan Penganalisisan Data
Tiada pengumpulan data secara kuantitatif. Kajian pembentang ini hanya bergantung pada pemerhatian pada tahap pencapaian pelajar dalam ujian yang dijalankan oleh pihak sekolah.

Implikasi Kajian
Berdasarkan daripada analisis dapatan kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa penggunaan alat bantu mengajar yang pelbagai dan menarik dapat meningkatkan penglibatan pelajar secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Namun beberapa penambahbaikan dikenalpasti iaitu kajian perlu dijalankan terhadap subjek-subjek lain supaya hasil kajian lebih tepat dan berkesan. Selain itu, tempoh kajian untuk melihat keberkesanan yang lebih efektif.


'Teaching strategy & teaching aid adalah aspek yang berbeza...'

Apa Yang Dapat Saya Pelajari
Melalui kajian, ini saya dapat mempelajari bahawa guru harus mempelbagaikan teknik pengajaran dengan menggunakan alat bantu mengajar yang lebih menarik dan lebih difahami oleh pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Penulisan objektif dalam slaid/ pembentangan tidak begitu baik kerana apa yang saya tahu dan belajar semasa membuat tesis Ijazah, perbandingan dilakukan pada aspek yang sama. Objektif yang dinyatakan ialah: mengubah amalan guru daripada teknik pengajaran syarahan kepada alat bantu mengajar yang pelbagai. Objektif kajian perlu ditekankan dan diutamakan kerana ia adalah tunjang sesuatu kajian.

Seperti tajuk kajian 1 di atas, tajuk kajian tindakan yang kedua ini juga perlu lebih telus dan tidak menggambarkan objektif kajian yang dilakukan. Dalam kajian ini, tajuk yang dicadangkan sesuai adalah "Kepelbagaian Alat Bantu Mengajar dalam Proses Pembelajaran & Pengajaran di Bilik Darjah".

0 comments: