? ??????????????Lightning Bolt? ????? ?? ???Rating: 4.1 (141 Ratings)??21 Grabs Today. 27090 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Sweet Beach? ????? ?? ???Rating: 4.3 (351 Ratings)??20 Grabs Today. 103043 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ??????????? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, November 16, 2009

AKTIVITI 1: ULASAN BUKU

SUMBER:

1) Curriculum & Imagination: Process Theory, Pedagogy and Action Research
oleh James Mc Kernan (2007)

2) Developing Innovation in Online Learning: An Action Research Framework
oleh Maggie McPherson & Miguel Baptista Nunes (2004)


APA ITU KAJIAN TINDAKAN?


Menurut James Mc Kernan, Kajian Tindakan merupakan satu bentuk inkuiri sosial yang berbentuk kolaboratif atau bercorak inkuiri refleksi kendiri. Dalam konteks ini, Kajian Tindakan dikendalikan oleh para peserta (pengkaji, guru dan pelajar) yang bertujuan untuk menyelesaikan masalah praktikal dalam usaha penambahbaikan kualiti dan mutu hidup di dalam penetapan sosial. Kajian Tindakan mampu memberi penghakiman dan juga membuktikan kebenaran berdasarkan alasan-alasan yang praktikal. Selain itu juga, Kajian Tindakan merupakan satu bentuk kajian yang diambil alih oleh pengkaji dalam situasi sosial untuk memperbaiki kerasionalan dan keadilan sosial mereka mahupun praktis pembelajaran, sebagaimana mereka faham tentang praktis dan situasi ini diimplementasikan.

Buku yang kedua, Developing Innovation in Online Learning: An Action Research Framework oleh Maggie McPherson & Miguel Baptista Nunes meneroka Kajian Tindakan sebagai satu pendekatan untuk menyokong pemikiran inovatif dan pengkajian dalam pembelajaran "online" dan mencadangkan suatu rangka kerja maklumat pendidikan yang spesifik bagi inkuiri jenis ini. Rangka kerja yang dicadangkan berteraskan pada para guru pelatih berdasarkan pada empat blok bangunan asas: konteks organisasi, model pedagogi, setting pendidikan dan proses penilaian.


PANDANGAN PENGULAS TENTANG KAJIAN TINDAKAN:

Kajian Tindakan merupakan satu kajian yang berbentuk ilmiah yang berdasarkan kewujudan permasalahan dalam situasi sebenar. Kajian dibuat bertujuan mencari penyelesaian terhadap masalah yang timbul dan membuat perubahan ke arah peningkatan pencapaian kendiri.

Kajian Tindakan melibatkan penyertaan secara individu, kajian oleh orang luar berbantukan pihak dalaman serta kajian secara berkumpulan.

Kesimpulan yang dapat dibuat ialah, kajian tindakan merupakan satu pendekatan untuk menyokong pemikiran inovatif serta mengkaji pembelajaran yang pelbagai yang boleh digunapakai dari masa ke semasa. Kajian Tindakan merupakan satu proses berterusan sehingga mencapai tahap yang terbaik dan dapat dilaksanakan dengan kesesuaian keadaan persekitaran (wang, masa dan tempat). Disamping itu, Kajian Tindakan memberi banyak manfaat terutamanya kepada golongan guru dalam memperbaiki kemahiran dalam mempertingkatkan tahap profesionalisme dan keaktifan bagi perubahan pendidikan yang lebih positif.

0 comments: