? ??????????????Lightning Bolt? ????? ?? ???Rating: 4.1 (141 Ratings)??21 Grabs Today. 27090 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Sweet Beach? ????? ?? ???Rating: 4.3 (351 Ratings)??20 Grabs Today. 103043 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ??????????? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, December 5, 2009

AKTIVITI 11: TUGASAN 2 JURNAL

Berdasarkan Tiga Jurnal:

Pernyataan Masalah

JURNAL 1

The Role of Reflection in Facilitators' Professional Development
within a PBL Environment
oleh Tan Hui Leng

Peranan refleksi merupakan suatu latihan pendokumenan di kalangan guru- guru. Kebanyakannya dapat melihat kepentingan praktis ini dalam kemajuan perlaksanaan pendidik di bilik darjah. Melalui pemerhatian bilik darjah dan praktis komuniti dapat dilihat contoh amalan baik refleksi dimana aembolehkan pendidik menjadi lebih bersedia dalam strategi pengajaran mereka seterusnya memperbaiki praktis di dalam bilik darjah. Walaubagaimanpun, selain daripada mengetahui manfaat dan keberkesanan refleksi, kajian juga menunjukkan bahawa tidak banyak guru- guru membuat refleksi secara berterusan terhadap pengajaran mereka.


JURNAL 2

Beginning Teachers As Teacher- Researchers
oleh Jan Gray & Glenda Campbell- Evans

Terdapat satu pengenalan pertumbuhan dalam komuniti pendidikan antarabangsa beberapa dekad yang lepas tentang keperluan untuk memulakan peningkatan guru- pengkaji dalam kursus- kursus kerajaan. Artikel ini meneroka tanggapan tentang tugas profesional bagi guru- guru novis dan kemajuan mereka sebagai guru- pengkaji yang aktif dalam kajian berasaskan sekolah, pengeluaran data daripada tinjauan yang dilakukan di Australia Barat pada 1999 dan 2000 kohort guru kerajaan. Tinjauan membangkitkan isu peluang- peluang dan konteks dimana 200 graduan baru Universiti Edith Cowan mampu untuk menggunakan kemahiran mengkaji ini semasa berada di penempatan pertama (sekolah).


JURNAL 3

Teacher Perception of the Effects and Use of Learning Aids in Teaching:
A Case Study of Winneba Basic and Secondary Schools
oleh Lade Adeyanju


Alat bantu mengajar adalah bahan- bahan dan kelengkapan pengajaran melalui pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan di sekolah. Contoh- contoh alat bantu mengajar (ABM) termasuklah alatan visual, objek sebenar dan sebagainya. Dalam satu satu kajian tindakan yang dijalankan oleh pengkaji di Daerah Winneba, satu sampel tinjauan guru- guru dengan pengalaman mengajar selama beberapa tahun (antara 25 tahun) menegaskan bahawa ABM memperbaiki metodologi. Mereka mengatakan bahawa ABM mengurangkan kaedah "chalk and talk". Di Universiti Winneba, Ghana, para pelajar biasanya pergi latihan mengajar. Objektif latihan pengajaran yang pelbagai ialah untuk melibatkan para pelajar dengan sebanyak mungkin program pengajaran yang membantu mereka memejukan kemahiran pengajaran yang diperlukan, mendedahkan mereka kepada masalah murid- murid dan membimbing mereka untuk melayakkan mereka menjadi profesional. Persoalan yang timbul ialah bolehkah tanggapan guru- pelajar tentang penggunaan kelengkapan teknologi pengajaran dapat memperbaiki secara terus pengajaran mereka semasa program latihan mengajar ini dijalankan? Dapat dilihat bahawa pengajaran guru termasuklah kelengkapan guru itu sendiri dengan segala kemahiran, pengetahuan pedagogi dan dasar tentang bahan pengajaran boleh membantu guru untuk melakukan penyampaian terhadap kejayaan isi pengajaran dengan murid- murid.

0 comments: