? ??????????????Lightning Bolt? ????? ?? ???Rating: 4.1 (141 Ratings)??21 Grabs Today. 27090 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Sweet Beach? ????? ?? ???Rating: 4.3 (351 Ratings)??20 Grabs Today. 103043 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ??????????? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, December 5, 2009

AKTIVITI 10: TUGASAN 1 BUKU

Mengenalpasti Masalah Kajian Tindakan

Pada Julai 2003, Jabatan Pendidikan Kerajaan UK telah menerbitkan dokumen perundingan Towards Unified e- Learning Strategy, satu strategi yang digunakan untuk merentangi seluruh penyeliaan pendidikan, dari sekoalh rendah ke universiti. Penekanan yang diberikan dalam dokumen rundingan tersebut adalah terhadap perjumpaan jangkaan murid- murid dan memperkasakan mereka supaya mereka boleh mengeksploitasi potensi bagi teknologi baru ini. Ianya menekankan kepentingan pembelajaran berpusatkan pelajar, terhadap penyeliaan bagi pembelajaran individu langkah- kendiri dan bahan- bahan interaktif, sokongan "online" perseorangan dan bimbingan dengan pengambilan pelajar meningkatkan tanggungjawab untuk pembelajaran mereka sendiri. Ini dicirikan oleh satu panggilan untuk menukar dan memperbaikipraktis pendidikan kita dengan memancangkan teknologi dan pendekatan baru ke dalam sekolah- sekolah, kolej dan universiti.

Tempoh rundingan tamat pada Januari 2004 dan tiada keraguan terhadap kedua- dua rujukan dan penambahan kepada strategi ini sebelum ianya dilaksanakan. Malah, guru- guru dan pelatih, pengurus dan pentadbir, pengkaji dan pekerja perlu untuk melibatkan diri dalam proses meneliti dan melaksanakan idea- idea dalam strategi e- pembelajaran yang dicadangkan. Buku ini menjadi tidak ternilai dalam tugasan ini memandangkan banyak merefleksi, jika bukan semua, aspirasi dalam pendokumenan rundingan. Buku ini menawarkan resipi yang mudah, templat ataupu pemasangan pantas. Terdapat perbincangan model- model teori dan rangka kerja yang menerangkan tentang perlaksanaan pembelajaran "online" dan satu gambaran kajian tindakan bagi aplikasinya, bersama- sama rangka kerja kajian tindakan.

Proses Kajian Tindakan melibatkan tiga fasa utama iaitu :

i) Lihat : membina gambaran dan mengumpul maklumat. Apabila proses penilaian dibuat, kita mengenalpasti dan menghuraikan masalah untuk dikaji dalam konteks yang telah ditetapkan. Kita juga menerangkan tugas-tugas peserta (pendidik, ahli pengkaji dll).

ii) Fikir : Menterjemah dan menerangkan. Apabila menilai kita menganalisis dan menterjemahkan situasi tersebut. Kita membuat refleksi ke atas apa yang para peserta telah lakukan.Kita juga melihat kepada sebarang kelebihan dan kekurangan, isu atau masalah yang wujud.

iii) Tindakan : Menyelesaikan isu dan masalah. Dalam penilaian kita mengadili nilai, keberkesanan, kesesuaian dan hasil daripada aktiviti tersebut. Kita bertindak untuk merumuskan penyelesaian kepada sebarang masalah.

0 comments: